Det er fort gjort å betale en regning to ganger ved et uhell. Kanskje du glemte at du allerede hadde betalt, eller kanskje du trodde betalingen ikke gikk gjennom første gang.
Heldigvis er det sjelden alvorlig – men det er viktig at du tar grep for å sikre at pengene ikke blir stående uoppklart.
Dobbel betaling skjer oftere enn man tror
Med mange betalinger i nettbank, Vipps og ulike apper er det ikke uvanlig å miste oversikten.
Enten du har brukt KID-nummer, fakturanummer eller manuell betaling, kan dobbeltbetaling skje med både strømregninger, telefonabonnement, nettbutikker og lån.
Ta kontakt med den som har sendt fakturaen
Hvis du oppdager at du har betalt samme faktura to ganger, bør du raskt ta kontakt med den som har sendt ut regningen. Dette kan være en bedrift, en nettbutikk, kommunen, eller en leverandør av strøm, mobil eller lignende.
De fleste seriøse aktører vil enten:
- Tilbakebetale det du har betalt for mye, eller
- Trekke det fra neste faktura automatisk
Men: du bør aldri ta for gitt at det blir ordnet av seg selv. Mange systemer fanger ikke opp dobbeltbetalinger automatisk, spesielt hvis betalingen mangler KID eller er registrert på et nytt kunde- eller kontonummer.
Slik går du frem
- Finn kvitteringene for begge betalingene.
- Sammenlign dato, beløp og kontonummer.
- Send en e-post eller ring kundeservice – legg gjerne ved kvitteringene om du sender en e-post.
- Spør hva som skjer videre: får du refusjon, eller fratrekk på neste faktura?
Desto raskere du sier ifra, desto enklere er det for mottakeren å rydde opp.
Unngå at det skjer igjen
For å unngå dobbeltbetaling i fremtiden:
- Merk fakturaen som betalt i nettbanken umiddelbart etter betaling
- Bruk eFaktura og AvtaleGiro for automatisk oppfølging
- Dobbeltsjekk kontoutskriften før du betaler fakturaer manuelt
Oppsummert
Dersom du betaler en regning to ganger, er det sjelden pengene går tapt. Men du bør alltid kontakte den som har sendt fakturaen for å få bekreftet hva som skjer videre.
På den måten unngår du misforståelser og får enten pengene tilbake eller beløpet blir trukket fra på neste faktura.